§ 1. Navn og hjemsted:
Foreningens navn er Dansk Nyrecancer Forening, ”Danyca”.
Foreningens hjemsted vil være i den kommune, den til enhver tid siddende formand er bosiddende.
§ 2. Formål:
Foreningens formål er:
§ 3. Medlemskab:
§ 4. Generalforsamling
Generalforsamlingen er foreningens højeste myndighed. Ordinær generalforsamling afholdes hvert år inden udgangen af maj måned og indkaldes med mindst 4 ugers varsel med angivelse af dagsorden og sted for generalforsamlingens afholdelse.
Indkaldelse til generalforsamling sker via foreningens hjemmeside og eventuelt andet medie, som bestyrelsen måtte finde relevant. Afholdelse af generalforsamlingen kan i særlige tilfælde gennemføres som et digitalt møde, hvilket vil kræve, at bestyrelsen med formandens stemme har valgt at afholde generalforsamlingen digitalt.
Stemmeberettigede er alle ordinære medlemmer og pårørende-medlemmer (jf. § 3), som senest 4 uger før den fastsatte dato for generalforsamlingen har indbetalt kontingent. Der kan ikke stemmes ved fuldmagt, men der kan brevstemmes ved skriftlig tilkendegivelse med angivelse af fulde navn, adresse og medlemsnummer, som skal være foreningens formand i hænde senest 48 timer før den pågældende generalforsamling.
Generalforsamlingens beslutninger træffes på grundlag af stemmeflertal blandt de fremmødte og fremsendte brevstemmer, jf. dog § 7 og 8.
Dagsordenen skal mindst indeholde følgende punkter:
Indkomne forslag skal skriftligt være foreningens formand i hænde senest 3 uger før generalforsamlingen.
Ekstraordinær generalforsamling indkaldes, når bestyrelsen finder anledning hertil, eller når mindst 20% af de medlemmer som har betalt kontingent rettidigt skriftligt har anmodet bestyrelsens formand og sekretær herom.
Indkaldelse til ekstraordinær generalforsamling skal ske senest 4 uger efter, at ønsket herom er stillet.
Forslagsstillere har mødepligt.
§ 5. Foreningens daglige ledelse:
Bestyrelsen består af 3-5 medlemmer inkl. formanden; derudover vælges indtil 2 suppleanter.
Formanden vælges af generalforsamlingen for en periode af 2 år.
Øvrige bestyrelsesmedlemmer og suppleanter vælges af generalforsamlingen ligeledes for en periode af 2 år, således at 2 bestyrelsesmedlemmer og 1 suppleant er på valg med 1 års forskydning i forhold til valg af øvrige bestyrelsesmedlemmer.
Bestyrelsen konstituerer sig selv med næstformand, kasserer og sekretær.
Genvalg kan finde sted.
Valgbar til bestyrelsen er lovligt medlem af foreningen (jf. § 3).
Bestyrelsen må ikke omfatte mere end ét medlem af samme familie.
Bestyrelsen kan frit nedsætte diverse udvalg / arbejdsgrupper uden for bestyrelsens medlemskreds til planlægning og gennemførelse af diverse aktiviteter med relevans for foreningens formål.
§ 6. Økonomi & regnskab:
Foreningens indtægter hidrører fra medlemmernes kontingent, som fastsættes på den årlige generalforsamling og kan herudover modtage diverse bidrag, herunder offentlige tilskud, arv, gaver o.l.
Regnskabet følger kalenderåret.
Foreningens årsregnskab skal udarbejdes i overensstemmelse med god regnskabsskik og underskrives af bestyrelsen. Årsregnskabet skal give et retvisende billede af foreningens aktiver, passiver samt finansielle stilling og opstilles med en bestyrelsespåtegning, revisionspåtegning, resultatopgørelse og en balance. Resultatopgørelsen skal vise årets indtægter og udgifter. Under indtægter skal offentlige tilskud fremgå særskilt. Under udgifter vises møde- og rejseudgifter, aktivitetsudgifter og administrationsomkostninger. I balancen vises foreningens aktiver, passiver og egenkapital (formue).
Ingen - hverken bestyrelsen eller medlemmer - kan stifte gæld i foreningens navn.
Ingen af foreningens medlemmer hæfter personligt for eventuelle forpligtelser indgået i foreningens navn; disse skal alene afholdes af foreningens formue.
Foreningen tegnes af formanden sammen med et bestyrelsesmedlem. Ved formandens forfald tegnes foreningen af næstformanden sammen med et bestyrelsesmedlem.
Ved enhver disposition over fast ejendom, tegnes foreningen af et flertal i bestyrelsen.
§ 7. Vedtægtsændring:
Vedtægtsændringer kan kun ske på en generalforsamling og med 2/3 flertal af foreningens medlemmer. Såfremt der ikke opnås flertal herfor på en generalforsamling kan de foreslåede vedtægtsændringer vedtages på en efterfølgende ekstraordinær generalforsamling med et flertal på 2/3 af de fremmødte på denne ekstraordinære generalforsamling.
Ændringer af det vedtagne skal dog ske, hvis myndighederne stiller ufravigeligt krav herom.
§ 8. Opløsning:
Ved opløsning af foreningen, som skal ske i henhold til reglerne beskrevet i § 7, tilfalder eventuelle nettoaktiver - efter en generalforsamlings bestemmelse - en dansk forening
eller forskningsfond, som beskæftiger sig med forskning, diagnosticering og / eller behandling inden for nyrecancer.
Således vedtaget på den ekstraordinære generalforsamling den 21. august 2021.
_________________
Dirigent Martin Strube
Hent vedtægterne som pdf fil her:
Vedtægter for Dansk Nyrecancer Forening, Danyca (pdf)